МНемотехника әдісі педагогтарға кеңес
12-02-2025 12:42

"Сөйлеуді дамыту сабақтарында мнемотехника әдістерін қолдану"

Лихоманова В.М.

Логопедтер үшін жалпы сөйлеу қабілеті дамымаған балалардың көпшілігінде тілдік жүйенің барлық компоненттерінің бұзылуымен қатар зейіннің тұрақтылығының жеткіліксіздігі, оны бөлу мүмкіндіктерінің шектеулі екендігі жасырын емес; ауызша есте сақтау қабілеті төмендейді, есте сақтау қабілеті нашарлайды. Олар күрделі нұсқауларды, элементтерді және тапсырмалар ретін ұмытады. Кейбір балаларда есте сақтау қабілетінің төмендігі танымдық іс-әрекетті дамытудың шектеулі мүмкіндіктерімен ұштасады.

Қазіргі психологияда психикалық процестер бір-бірімен тығыз байланысты деп жалпы қабылданған: егер есте сақтау болмаса, бейнелеу мен қиял болмас еді. Ақпаратты түсіну оны есте сақтауға ықпал етеді. Зейін танымдық процестерге қосылады, олардың тиімділігін арттырады: сезімдер айқындала түседі, қабылдау дәлірек болады, есте сақтау, ойлау қабілеттері жақсарады. Ойлау мен сөйлеу бір-бірімен тығыз байланысты. Ұғым сөздің арқасында бар. Ойдың сөйлеу дизайны оны орталықтандырады және нақтылайды. Ойлау мен сөйлеу сезім, қабылдау, есте сақтау және басқа процестердің жүруіне әсер етеді.

Жалпы санаға байланысты адамның сөйлеуі барлық психикалық процестермен белгілі бір қатынастарға енеді. Адам сауатты қарым-қатынас жасау үшін барлық танымдық процестерді дамытуы керек, атап айтқанда: сезім, қабылдау, бейнелеу, елестету, ойлау, есте сақтау, зейін, бақылау, зеректік.

OHP бар балалардың сөйлеу дағдыларын қалыптастыра отырып, мен өз жұмысымда барлық психикалық процестердің дамуын ынталандыратын әдістер мен тәсілдерді қолданамын. Осындай әдістердің бірі - мнемотехника.

Мнемотехника (грек тілінен аударғанда – "есте сақтау өнері"). Бұл ақпаратты тиімді есте сақтауды, сақтауды және көбейтуді қамтамасыз ететін әдістер мен тәсілдер жүйесі. Оны қолдана отырып оқытудың мақсаты – есте сақтау қабілетін (әр түрлі: есту, көру, қимыл-қозғалыс, тактильді), ойлауды, зейінді, қиялды, сөйлеуді дамыту.

Мнемотехника мидың табиғи есте сақтау механизмдерін қолданады және ақпаратты есте сақтау, сақтау және еске түсіру процесін толық бақылауға мүмкіндік береді.

Бастапқыда мнемотехника риториканың (шешендік өнердің) ажырамас бөлігі ретінде пайда болды және ұзақ сөйлеуді есте сақтауға арналған.

Заманауи мнемотехника - бұл зейін мен ойлауға арналған қуатты жаттығу. Бұл миға арналған керемет гимнастика.

Мнемотехника әдістерінің бірі ассоциативті қатынастар әдісі болып табылады. Әдістің мәні мынада: оның көмегімен шашыраңқы және өзара байланысты емес материал ойша қалыптасқан образдар арқылы біртұтас жасанды түрде құрылған ассоциативті көрініске біріктіріледі. Болашақта ассоциативті байланыста біріктірілген барлық басқа бейнелер еріксіз және оңай еске түсірілетіндіктен, қандай да бір бейнені жаңғырту қажет.

Ассоциация әдісі дыбысты автоматтандыруда өте тиімді. Мен өз тәжірибемнен баланы бір сөзді қайталап айтуға ынталандыру қаншалықты қиын екенін білемін. Алдымен мен сөздердің айтылуын жұппен жаттықтырамын. Мен балаға автоматтандырылған дыбысы бар екі суретті көрсетемін және оларды есте сақтауды ұсынамын. Ол үшін бала оларды біртұтас ассоциативті көрініске біріктіруі керек, яғни осы сөздермен сөйлем құрауы керек. Баланың өзі ассоциация ойлап табуы керек екенін ескеру маңызды, тек осы жағдайда ол образды көбейте алады, ал байланыс күлкілі болуы мүмкін. Мысалы, бала "гитара" мен "сиыр" суреттерін "Сиыр гитарада ойнайды" сөйлемімен біріктіре алады, бұл өз кезегінде балада жағымды эмоциялар тудырады және мұндай абсурд жақсы есте қалады. Бала осылайша барлық жұп суреттерді жаттап алғанда, мен әр жұптың бір суретін көрсетемін, ал бала екіншісін еске түсіруі керек. Ұсынылған жұп суреттердің саны баланың даму деңгейіне байланысты. Бастапқы кезеңде 3-4 болуы мүмкін, біртіндеп 10-15 жұпқа дейін көбейтеміз.

Әрі қарай, сіз балаңызға сөздер тізбегін жаттауға үйрете аласыз. Мысалы, дыбысты автоматтандыру кезінде [R] келесі сөздерді ұсынуға болады: сурет, кемпірқосақ, сәбіз, сиыр, базар, аккордеон. Ол үшін суреттер бір қатарға қойылады, ал бала суреттерді ретімен атап, оларды ретімен әңгімеге біріктіруі керек. Әдетте, нәтиже күлкілі ертегілер болып табылады, содан кейін бала суреттерді сол ретпен атай отырып, оларды оңай еске түсіреді. Мысалға: суретте кемпірқосақ бейнеленген, кемпірқосақтың астында сәбіз өседі. Сиыр келіп сәбіз теріп, базарға сатуға кетті. Ал осы ақшаға мен аккордеон сатып алдым.

Бұл әдісті суреттерді есте сақтау үшін ғана емес, сонымен қатар балаларды есту анализаторына назар аудара отырып, сөздерді есте сақтауға шақыру үшін де қолдануға болады.

Тактильді есте сақтау қабілетін дамытуға "тактильді тақтайшалармен" сабақтар ықпал етеді. Бұл әр түрлі кедір-бұдырлы тақтайшалар жиынтығы. Мұндай сабақтардың мақсаты - қиялын, қиялын дамыту; сөйлеуді дамыту, жанасу сезімін сөзбен жеткізе білу.

 

Логопед сөмкеге бірнеше тақтай салады. Бала жанасу арқылы бір тақтаны алып, ол үшін ассоциация ойлап табады. Бұл котенка (жүні бар тақтай) немесе баспалдақ (қырлы беті бар тақтай) болуы мүмкін. Тақталарды ретімен орналастыра отырып, бала бейнелерді дәйекті түрде біртұтас тұтастыққа, яғни оқиғаға байланыстырады. Содан кейін логопед тақталарды қайтадан дорбаға салады. Құрастырылған оқиғаны есіне түсірген бала тақтайшаларды бірінші рет алған ретімен алуы керек.

Дидактикалық материал мнемотехника техникасын меңгеруде маңызды рөл атқарады. Мұнда мнемотехниканы қолдану ерекше орын алады. Мнемотехника – бұл белгілі бір ақпаратты қамтитын схема. Мнемотехникамен жұмыс істеу тәсілдерін меңгеру оқу уақытын едәуір қысқартады.

Мнемотехникалық кестелер мәтіндерді жаттауда, баяндауды үйренуде, сипаттамалық әңгіме құрастыруда, маусымдық құбылыстармен танысуда және т.б.

Мнемотехникалық кестелер әсіресе өлеңдерді оқуда тиімді. Мәні мынада: әрбір сөзге немесе шағын сөз тіркесіне сурет құрастырылады.

 

"Аюға арналған шалбар" мнемотехникалық кесте

мнемотехника

Маша біздің сәбиге
Мен жаңа шалбар тіктім,
Мен тон тігіп, орамал тіктім
Мишутка-сәби үшін

Осылайша, өлеңнің барлығы сызбалық түрде сызылған. Осыдан кейін бала графикалық бейнені қолдана отырып, өлеңді толығымен жадынан шығарады. Бастапқы кезеңде ересек адам дайын жоспар-сызбаны ұсынады, ал бала үйренген сайын ол да өз схемасын құру процесіне белсенді қатысады.

Коллаждар есте сақтаудың сюжеттік әдісін пысықтау үшін қолданылады. Коллаж – бұл әр түрлі суреттер, әріптер, геометриялық фигуралар, сандар жабыстырылған немесе жабыстырылған картон парағы (қалың қағаз немесе фланелеграф). Суреттердің ретсіздігі коллаждың мәнін құрайды. Бұл оқу құралы баланың фотографиялық жадын дамытуға мүмкіндік береді; сөздік қорын, бейнелі қабылдауын кеңейту, ауызекі сөйлеу тілін, келісімді сөйлеу, әңгімелеу қабілеттерін дамыту.

"Көңілді шалғындар" түріндегі коллаждар артикуляциялық гимнастиканы орындауда тиімді қолданылады. Баланы "Көңілді клирингке" баруға және барлық артикуляциялық жаттығуларды орындауға шақырады.

Ысқырған дыбыстарға арналған "көңілді алаңқай"

 

Балалармен бірге фриздер жасау (коллаж түрінде) үйренген дыбыстар мен әріптерді жақсы есте сақтауға көмектеседі. Мысалы, балалар D әрпін үй түрінде бейнелейді және сол жерде әр түрлі суреттерді жапсырады, олардың атында дыбыс бар [D].

Осылайша, мнемотехника әдістері келесі міндеттерді шешеді:

  • негізгі психикалық процестерді дамыту – есте сақтау, зейін, ойлау, сонымен қатар шығармашылық қиял;
  • ақпаратты транскодтау, яғни. абстрактілі белгілерден бейнелерге түрлендіру;
  • қолдың ұсақ моторикасын дамыту.

Сөйлеу қабілеті бұзылған балалармен түзету жұмыстарында мнемотехниканы қолдану оң нәтиже береді. Қорытынды диагностика балалардың барлық танымдық процестерінің дамуының жеткілікті деңгейін көрсетт