Қазақстан Республикасы Президентінің Жолдауы 2019

Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың төрағалық етуімен Қазақстан халқына жолдауы. 2019 жылғы 2 қыркүйек
СЫНДАРЛЫ ҚОҒАМДЫҚ ДИАЛОГ-ҚАЗАҚСТАННЫҢ ТҰРАҚТЫЛЫҒЫ МЕН ӨРКЕНДЕУІНІҢ НЕГІЗІ
Құрметті отандастар! Құрметті депутаттар, Үкімет мүшелері!

Баршаңызды жаңа парламенттік маусымның басталуымен құттықтаймын! Біз еліміздің жаңа тарихындағы маңызды кезеңге келдік. 30 жыл бұрын біз ата-бабаларымыздың сан ғасырлық арманын орындай отырып, өз Тәуелсіздігін жарияладық. Осы жылдар ішінде Қазақстанның Тұңғыш Президенті-Елбасы Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаевтың басшылығымен еліміз әлемдегі тұрақты және беделді мемлекетке айналды. Берік бірліктің арқасында біз өзіміздің тәуелсіздігімізді нығайтып, халықтың әл-ауқатын жақсарту үшін жағдай жасадық. Бұл уақыт жасампаздық пен прогресс, бейбітшілік пен келісім кезеңі болды. Біздің даму жолымыз бүкіл әлемде қазақстандық үлгі немесе Назарбаев үлгісі ретінде мойындалды. Қазір бізге Тәуелсіздіктің жетістіктерін көбейту, елді дамудың жаңа сапалы деңгейіне шығару мүмкіндігі ұсынылған. Біз Елбасы саясатының сабақтастығын қамтамасыз ете отырып және жүйелі реформалар жүргізе отырып, осы мақсаттарға қол жеткізе аламыз. Бұл менің сайлауалды бағдарламамның негізін құрғаны белгілі.  Бүгінде мемлекеттік органдар оны жүзеге асыру үшін тиісті жұмыстар жүргізуде. Мен халыққа берілген уәделерді міндетті түрде орындаамын. Біздің жұмысымызда бес институционалдық реформа мен Елбасы әзірлеген Ұлт жоспарын толық іске асыру қажеттігіне сүйенген жөн. Ол құрған жаңғырту жөніндегі ұлттық комиссияның жұмысын қайта бастаған жөн. Бұдан әрі біздің ортақ міндеттерімізді, атап айтқанда, менің сайлауалды тұғырнамызды іске асыру жөнінде өз ой-пікірлерін білдіргім келеді. І. ҚАЗІРГІ ТИІМДІ МЕМЛЕКЕТ. Мен уәде берген саяси трансформация біздің мемлекетіміз бен халқымыздың мүдделерін ескере отырып, бірте-бірте және ұдайы жүзеге асырылатын болады. Әлемдік тәжірибе жарылғыш, жүйесіз саяси ырықтандыру ішкі саяси жағдайдың тұрақсыздануына және тіпті мемлекеттіліктің жоғалуына әкеп соқтыратынын куәландырады. Сондықтан біз саяси реформаларды "алға жүгірмей" жүзеге асырамыз, бірақ дәйекті, табанды және ойластырылған. Біздің іргелі ұстанымымыз: табысты экономикалық реформалар еліміздің қоғамдық-саяси өмірін жаңғыртусыз мүмкін емес. "Күшті Президент-ықпалды Парламент-есеп беретін Үкімет". Бұл әлі орын алған факт емес, біз жедел қарқынмен қозғалуға тиіс мақсат. Саяси жүйенің бұл формуласы мемлекет тұрақтылығының негізі болып табылады. Біздің ортақ міндетіміз-азаматтардың барлық сындарлы сауалдарына жедел және тиімді жауап беретін "еститін мемлекеттің" тұжырымдамасын іске асыру. Тек билік пен қоғамның тұрақты диалогы арқылы ғана қазіргі геосаясаттың контекстіне енгізілген үйлесімді мемлекет құруға болады. Сондықтан азаматтық қоғамды қолдау және нығайту, оны шешу мақсатында неғұрлым өзекті жалпымемлекеттік міндеттерді талқылауға тарту қажет. Бұл үшін ротациялық принцип бойынша жұмыс істейтін қоғамдық сенімнің Ұлттық кеңесі құрылды. Жақын арада барлығымыз келесі шараларды жүзеге асыруымыз керек. Бірінші.... Партиялық құрылыс процесін жалғастыру. "Nur Otan" партиясы біздің Көшбасшымыз және оның Төрағасы Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаевтың арқасында еліміздің жетекші саяси күшінің қиын да жауапты миссиясын дәйекті түрде орындайды. Біз қоғам игілігі үшін сындарлы саясат жүргізетін басқа да саяси партиялармен және қозғалыстармен де ынтымақтасуға тиіспіз. Біздің қоғамды толғандыратын негізгі мәселелер тек Парламентте және азаматтық диалог шеңберінде, бірақ көшелерде емес, талқылануы және өз шешімін табуы тиіс. Депутаттар өздерінің заңды құқықтарын пайдалана алады және пайдалануы тиіс, соның ішінде Үкіметке өзекті мәселелер бойынша сұрау салулар жібере және одан нақты шаралар қабылдауды талап ете отырып. Сонымен бірге заң шығарушы және атқарушы билік арасындағы қатынастар өзара батыл, іскерлік, жасанды конфронтациясыз болуы тиіс. Мемлекет басшысы ретінде, елдегі көппартиялықтың, саяси бәсекелестік пен пікір плюрализмнің дамуына ықпал ету міндетін көріп отырмын.  Бұл ұзақ мерзімді перспективада саяси жүйенің тұрақтылығы үшін маңызды. Алдағы Парламент Мәжілісі мен мәслихаттарға сайлау елдегі көппартиялық жүйенің одан әрі дамуына ықпал етуі тиіс. Екінші. Халықпен тиімді кері байланыс. Қоғамдық диалог, ашықтық, адамдардың қажеттіліктеріне жедел ден қою мемлекеттік органдар қызметінің басты басымдықтары болып табылады. Президент Әкімшілігінде Мемлекеттік органдардың азаматтардың өтініштерін қарау сапасын қадағалайтын, олар бойынша жедел шаралар қабылдайтын бөлім құрылды. Көбінесе адамдар "кереңдік" және шенеуніктердің орталықта және жергілікті жерлерде жабылуына байланысты Президентке жүгінуге мәжбүр. Қандай да бір саладағы шешімдердің әділетсіздігіне бірнеше рет жасалған шағымдар нақты мемлекеттік органдардағы немесе өңірдегі жүйелі проблемаларды білдіреді. Енді оған дәл осылай қарап, тиісті шешімдер қабылдау керек. Мемлекеттік қызметкерлер жұмысының тиімділігін арттыру мақсатында олардың қатарына дайындалған жас кадрларды тарту қажет. Сонымен қатар, 2020 жылдан бастап біз мемлекеттік қызметшілер санын біртіндеп қысқартуға кірісеміз, ал босатылған қаражатты неғұрлым пайдалы қызметкерлерді материалдық ынталандыруға жұмсаймыз. 2024 жылға қарай мемлекеттік қызметкерлер мен ұлттық компаниялар қызметкерлерінің санын 25 пайызға қысқарту керек. Үшінші. Митингілер туралы заңнаманы жетілдіру. Конституцияға сәйкес біздің азаматтарымыз еркін ерік білдіру құқығына ие. Егер бейбіт акциялар заңды бұзу мен азаматтардың тыныштығын бұзу мақсатын көздемесе, онда оларды өткізуге заңмен белгіленген тәртіппен рұқсат беру, бұл үшін арнайы орындар бөлу қажет. Қала шетіне емес. Бірақ конституциялық емес әрекеттерге кез келген үндеулер, бұзақылық акциялар заң шеңберінде жолын кесетін болады. Төртінші. Қоғамдық келісімді нығайту. Әр түрлі әлеуметтік және этникалық топтар арасындағы келісім - бұл бүкіл қоғамның күш-жігерінің нәтижесі. Осыған байланысты саяси үдерістерді талдау және біздің бірлігімізді нығайту үшін нақты шаралар қабылдау қажет. Бізге қазақ халқының мемлекет құрушы ұлт ретіндегі рөлін ескере отырып, этносаралық келісім мен дінаралық өзара түсіністікті нығайтуды жалғастыру қажет. Біздің ұстанымымыз: "Ұлт бірлігі-оның әралуандығында"! Біз еліміздегі барлық этностық топтардың тілдері мен мәдениетін дамыту үшін жағдай жасауды жалғастырамыз. Қазақ тілінің мемлекеттік тіл ретіндегі рөлі күшейтіліп, ұлтаралық қарым-қатынас тілі болатын уақыт келеді деп есептеймін. Алайда, мұндай деңгейге жету үшін үлкен мәлімдеме емес, біздің ортақ жұмысымыз қажет. Сонымен қатар, тіл үлкен саясаттың құралы екенін есте сақтау қажет. Белсенді азаматтық қоғамды қалыптастыру үшін үкіметтік емес ұйымдардың беделін арттыру қажет деп санаймын.  Сондықтан біз таяу уақытта азаматтық қоғамды дамытудың 2025 жылға дейінгі тұжырымдамасын әзірлеп, қабылдау қажет. Келесі жылы маңызды мерейтойлар мен ірі оқиғаларды мерекелеу үшін дайындық жұмыстары басталды. Алдағы жылы біз әл-Фарабидің 1150 жылдығы мен Абай Құнанбайұлының 175 жылдығын атап өтеміз. Мерейтойлық іс-шаралар аясында өсіп-өнуіне жол бермей, халық арасында осы данышпан тұлғалардың еңбектерін кеңінен насихаттау қажет. Бұдан басқа, Тәуелсіздіктің 30 жылдығын мерекелеу үшін қажетті шаралар қабылдау қажет. Мұндай маңызды оқиғалар жас ұрпақты шынайы патриотизм рухында тәрбиелеуге ықпал ететініне сенімдімін. ІІ. АЗАМАТТАРДЫҢ ҚҰҚЫҚТАРЫ МЕН ҚАУІПСІЗДІГІН ҚАМТАМАСЫЗ ЕТУ. Азаматтардың құқықтарын қорғауды және олардың қауіпсіздігін күшейтудің негізгі факторы сот және құқық қорғау жүйелерін терең реформалау болып табылады. Сот шешімдерінің сапасын жақсарту жөнінде бірқатар елеулі шараларды жүзеге асыру қажет. Судьяның заңды және ішкі наным-сенімдерін негізге ала отырып, шешім шығару құқығы мызғымас күйінде қалады. Алайда, сот шешімдеріне мұқият талдау жасап, сот практикасының біркелкілігін қамтамасыз еткен жөн. Билік органдарының шешімдері мен әрекеттеріне шағымданған кезде көпшілік-құқықтық дауларда азаматтар көбінесе тең емес жағдайларда болады. Олардың мүмкіндіктері мемлекеттік аппарат ресурстарымен өлшенбейді. Сондықтан да осы айырмашылықты төмендететін дауларды шешудің ерекше тетігі ретінде әкімшілік Әділет енгізу қажет. Алдағы уақытта дауларды шешу кезінде сот қосымша дәлелдемелерді жинауға бастамашылық жасауға құқылы болады, оларды жинау үшін жауапкершілік азаматқа немесе бизнеске емес, мемлекеттік органға жүктеледі. Заңның барлық қарама-қайшылықтары мен түсініксіздігі азаматтардың пайдасына түсіндірілуі тиіс. Сондай-ақ келесі маңызды мәселеге тоқталғым келеді. Біз шектен тыс репрессиялық шаралардан және әділ сот төрелігінің қатаң жазалау тәжірибесінен тарттық. Сонымен қатар, елімізде әлі де көптеген ауыр қылмыстар орын алуда. Біз заңнаманы ізгілендіруге әуестендік, бұл ретте азаматтардың негіз қалаушы құқықтарын елеместен. Жыныстық зорлық-зомбылық, педофилия, есірткі тарату, адам саудасы, Әйелдерге қарсы тұрмыстық зорлық-зомбылық және жеке адамға, әсіресе балаларға қарсы басқа да ауыр қылмыстар үшін жазаны жедел түрде күшейту қажет. Бұл менің Парламентке және Үкіметке берген тапсырмам. Жақында болған қайғылы оқиғалар ұйымдасқан қылмыстың қауіпті түрі ретінде браконьерлік мәселесін де ашты. Браконьерлер киінген, қаруланған, жазасыздығын сезінеді. Тек осы жылы жануарлар дүниесін қорғау жөніндегі екі инспектор олардың қолынан қаза тапты. Жақында Шығыс Қазақстан облысындағы Марқакөл көліндегі браконьерлердің бандасының қылмыстық әрекеті тоқтатылды. Бұл тек бір ғана жағдай ғана, бірақ браконьерлік терең тамырын босатты, соның ішінде құқық қорғау органдарының салғырттығы кезінде. Браконьерлер табиғат – біздің ұлттық байлығымыз. Үкіметке екі ай ішінде тиісті заңнаманы қатаңдату жөнінде шұғыл шаралар қабылдауды тапсырамын. Күн тәртібінен сыбайлас жемқорлыққа қарсы жүйелі күрес мәселесі түспейді. Сарапшылар мен жұртшылықтың қатысуымен орталық және жергілікті органдардың нормативтік құқықтық актілерінің жобаларына сыбайлас жемқорлыққа қарсы сараптаманы қалпына келтіру қажет.